Burn-out en bijnieruitputting: wat is het verschil?

Burn-out-klachten lijken de laatste jaren steeds vaker voor te komen, maar minder bekend is de bijnieruitputting, qua symptomen een vergelijkbaar ‘stresssyndroom’. Vooral vermoeidheid is een belangrijke aanwijzing. De oorzaak is meestal een chronische blootstelling aan stress. Door ziekte, een veeleisende baan, ingrijpende gebeurtenissen of redenen die u niet duidelijk zijn. U hoeft het niet alleen te doen. Levensstijl geneeskunde ondersteunt daarbij. Bij Lifemedic kunt u terecht voor gericht advies. Maak een afspraak

Meer over de bijnieruitputting

Wat zijn bijnieren?

De bijnieren liggen bovenop de nieren en helpen het lichaam om dagelijkse stress reguleren. U zou ze ook “stressklieren” kunnen noemen. De bijnier bestaat uit twee hormoonklieren: de bijnierschors aan de buitenkant en het bijniermerg in het centrum van de bijnier. De bijniermergcellen produceren de twee hormonen adrenaline en noradrenaline. Deze hormonen worden aan het bloed afgegeven wanneer er sprake is van acute stress.

Wat doet de bijnierschors?

De bijnierschors is verantwoordelijk voor de afgifte van verschillende hormonen zoals aldosteron, cortisol, DHEA en sekshormonen. Cortisol beschermt cellen tegen de gevolgen van te veel insuline, reguleert het natrium- en kaliumniveau, werkt ontstekingsremmend en normaliseert bloedsuikerwaarden. Daarnaast heeft cortisol invloed op uw hersenen, gedachten, herinneringen, prikkelbaarheid en focus. De hersenen reguleren cortisol en spelen de rol van “bemiddelaar” tussen externe en interne situaties om zo de balans in het lichaam te bewaken. Allerlei stressfactoren kunnen van invloed zijn op uw cortisol. Meer stress betekent een hogere productie van cortisol. Bij bijnieruitputting kan de extra cortisol niet geproduceerd worden en kunt u niet goed reageren op een bepaalde situatie. Hoe groter het verschil tussen het stressniveau en het gebrek aan cortisol (die dus zorgt dat je lichaam de situatie goed aan kan), hoe groter de consequenties zijn.

Bijnieruitputting

Wanneer de hoeveelheid stress voor het lichaam te groot is om allemaal te verwerken, raken de bijnieren “overwerkt”. Uiteindelijk kan dit zorgen voor bijnieruitputting. Doordat het lichaam veel dingen als stress ervaart is er vaak sprake van een combinatie van meerdere stressfactoren. Denk aan gebrek aan slaap, te veel inspanning, roken, medicatie gebruik, werkloosheid, financiële stress, gifstoffen uit het milieu, noem het maar. Doordat dit vaak “alledaagse” dingen lijken voor sommige mensen, wordt er niet vaak naar deze combinatie gekeken en is het tot op de dag van vandaag amper bespreekbaar met een huisarts.

Soorten stress

We kennen verschillende soorten stress. Bijvoorbeeld die van een drukke baan, een veeleisend huishouden, maar ook angst door een bedreigende situatie. Een gapende, slecht helende wond is ook stressvol voor het lichaam, net zoals het gebruik van medicatie of het erg koud hebben. Bevallingen, operaties en examens zijn andere zware aanslagen op uw lichaam. Maar wat als het lichaam deze reacties vertoont terwijl er helemaal geen gevaar op komst is? Uw veerkracht, energie en doorzettingsvermogen hangen allemaal af van het goed functioneren van de bijnieren. Mensen met bijnieruitputting kunnen milde stress vaak wel aan, maar bezwijken onder hevige stress.

Wat is adrenaline?

Adrenaline bereidt het lichaam voor op een vecht- of vluchtreactie. Door adrenaline wordt opgeslagen glycogeen omgezet in glucose. De bloedsuikerspiegel stijgt, uw hartfrequentie en bloeddruk stijgen en sluitspieren kunnen verslappen. De uitdrukking “het in je broek doen van angst” is niet voor niets ontstaan. U ziet: het lichaam maakt zich echt klaar voor een grote aanval of belasting.

Wat is noradrenaline?

Noradrenaline wordt in mindere mate geproduceerd maar de effecten zijn vergelijkbaar met adrenaline. Het bijniermerg is betrokken bij stress en in deze situatie werken ze samen met cortisol uit de bijnierschors. Het grootste probleem bij een bijnieruitputting ligt echter in de bijnierschors en de regulering van het cortisol.

Wat te doen?

Herkent u de volgende klachten?

    • Altijd een moe gevoel ondanks de hoeveelheid slaap
    • Moeilijk wakker kunnen worden en niet willen opstaan
    • Veel trek in zoute dingen
    • Bij hypoglykemie veel zin in zoet
    • Alles kost veel energie, zelfs leuke dingen
    • Dagelijkse dingen die vroeger vanzelf gingen kosten u moeite
    • Een laag libido
    • Snel boos en uit balans (u schrikt soms van uw eigen reactie)
    • Herstel na ziekte duurt langer dan normaal
    • Wanneer u snel opstaat voelt u zich duizelig
    • U ziet de leuke dingen in het leven niet meer zo goed
    • U voelt u vaak depressief
    • Vrouwen hebben last van vervelende of verstoorde menstruatie
    • Geheugen gaat achteruit maar ook de concentratie wordt minder
    • ‘s Morgens tot 10.00 uur gaat het zeer moeizaam
    • Als u eet gaat het redelijk tot 15.00 uur, daarna krijgt u een mega dip
  Vaker ‘ja’ dan ‘nee’? Dan bent u gebaat bij leefstijl geneeskunde. Maak een afspraak!

Algemene tips

  • Pas uw leefstijl aan
  • Eet volwaardige en gezonde voeding
  • Leren om eens wat vaker “nee” te zeggen is erg belangrijk, denk aan uzelf!
  • Probeer dagelijks wat ontspanning te vinden
  • Plan voldoende tijd voor uzelf in!

Andere veelvoorkomende aandoeningen

Niet herkenbaar, maar wel last van andere klachten? Ook dan bent u bij ons meer dan welkom.
Lifemedic bekijkt altijd per persoon wat het lichaam nodig heeft om zo optimaal mogelijk te presteren.