Aanhoudende slapeloosheid

Problemen met slapen komt bij vrijwel iedereen wel eens voor, maar zo’n tien procent van de Nederlanders lijdt aan een chronisch slaaptekort. Maak een afspraak

Meer over slapeloosheid

Wat is slapeloosheid?

We spreken van slapeloosheid als u meerdere nachten achtereen slecht slaapt. Het natuurlijke ritme raakt verstoord en dat merkt u overdag. U bent moe, sneller geprikkeld en hebt minder energie. Langdurige slaapproblemen kunnen psychische problemen tot gevolg hebben en dat vermindert de leefstijlkwaliteit.

Wat is chronische slapeloosheid?

Slaapt u meer dan twee tot drie weken achter elkaar slecht, dan is er sprake van chronische slapeloosheid. Hoeveel slaap u precies nodig hebt, hangt af van uw leeftijd en de mate van activiteit gedurende de dag. Een kind zal bijvoorbeeld meer slaap nodig hebben (tussen de tien en twaalf uur per nacht) dan iemand op leeftijd (tussen de vijf en zes uur). Hoe dan ook: iedereen is gebaat bij een goede nachtrust. U moet voldoende kunnen bijtanken om de volgende dag weer fris van start te kunnen.

Veelvoorkomende oorzaken

  • Stress
  • Verkeerd eten (te laat eten of onregelmatige tijden)
  • Genetisch bepaald
  • Bijwerking van medicijnen
  • Teveel licht gedurende de dag
  • Teveel geluid gedurende de dag
  • Temperatuur van de slaapkamer te hoog of te laag
  • Slecht bed of matras
  • Veel te veel opwinding in uw lijf
  • Zorgen maken over allerlei dingen
  • Lichamelijke aandoening (bijvoorbeeld overgang)
  • Psychische aandoening (bijvoorbeeld een depressie)
  • Kinderen die u uit uw slaap houden
  • Partner die u uit uw slaap houdt

De gevolgen van slapeloosheid

  • Veel meer last van hoofdpijn
  • Toenemende stress
  • U bent emotioneler
  • De weerstand is een stuk lager, dus u bent vatbaarder voor ziektes
  • Er treedt vermoeidheid op
  • Er ontstaan concentratieproblemen
  • U kunt eerder depressief worden
  • U bent sneller geïrriteerd
  • Uw geheugen laat u eerder in de steek

Wat te doen?

Algemene tips

  • Probeer, indoen van toepassing, te stoppen met roken
  • Maak een zo ideaal mogelijke plek van de slaapkamer: temperatuur niet te hoog, een fijne inrichting en een goed bed
  • Breng regelmaat aan in het slaapritme
  • Doe ontspanningsoefeningen voor het slapengaan
  • Neem ’s avonds een warme douche of ga nog even lekker in bad, dat maakt slaperig
  • Neem een beker warme melk voor het slapen gaan. In melk zitten bepaalde ‘slaapverwekkende’ stoffen zoals melatonine
  • Zorg dat u niet te laat eet (maximaal 3 uur voordat je gaat slapen)
  • Probeer in de avonduren minder TV te kijken of achter de computer te zitten
  • Ga meer sporten, dit vermindert stress en de inspanning maakt moe
  • Luister ’s avonds naar ontspannende muziek, dat helpt het lichaam rustig te worden
  • Ga geen heftige discussies aan voordat u naar bed gaat, daardoor blijft u in bed piekeren en slaapt u slechter
Hebt u hulp nodig bij het verbeteren van uw levensstijl? Met leefstijl geneeskunde kunnen we voorzien van de juiste handvatten.

Andere veelvoorkomende aandoeningen

Niet herkenbaar, maar wel last van andere klachten? Ook dan bent u bij ons meer dan welkom.
Lifemedic bekijkt altijd per persoon wat het lichaam nodig heeft om zo optimaal mogelijk te presteren.